Kvalitet och ledningssystem
Kvalitet
Begreppet kvalitet innebär enligt Socialstyrelsens föreskrifter att en verksamhet uppfyller de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter om hälso- och sjukvård, socialtjänst och stöd och service till vissa funktionshindrade och beslut som har meddelats med stöd av sådana föreskrifter.
I Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) finns uttalade krav på att verksamheten ska bedrivas med god kvalitet. I lagar och föreskrifter regleras hur verksamheterna ska vara utformade, vilken kompetens som krävs hos personal, vem som har rätt till olika stödinsatser och hur dessa insatser ska utföras etc. Det är Socialstyrelsen som är den myndighet som föreskriver riktlinjer och allmänna råd för verksamheter som utför insatser enligt dessa lagar.
Ledningssystem för kvalitet
Socialstyrelsen har i SOSFS 2011:9 föreskrivit att verksamhet som bedriver socialtjänst, LSS och hälso- och sjukvård ska ha ett ledningssystem för kvalitet. Ledningssystemet ska vara anpassat till verksamhetens inriktning och omfattning samt säkerställa ett systematiskt förbättringsarbete.
Ledningssystemet ska vara uppbyggt för att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten. Syftet med ett ledningssystem är att det ska bidra till att uppnå kvalitet i de insatser som ges för dem som verksamheterna är till för.
Ledningssystemet ska användas för att:
- systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet,
- upptäcka risker medan de fortfarande är möjliga att förebygga samt
- planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten.
Inom sektor stöd och omsorg finns detta här på intranätet samt att viss planering och uppföljning sker i Stratsys. Arbetet med att ta fram och uppdatera ledningssystemet pågår kontinuerligt.
Processer och rutiner
Verksamheten ska identifiera, beskriva och fastställa de processer i verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet. Vidare ska verksamheten i processerna identifiera de aktiviteter som ingår och bestämma aktiviteternas inbördes ordning. Utifrån aktiviteterna ska verksamheten utarbeta och fastställa de rutiner som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet. Rutinerna ska dels beskriva ett bestämt tillvägagångssätt för hur en aktivitet ska utföras, dels ange hur ansvaret för utförandet är fördelat i verksamheten. Sektorns processer och rutiner ska publiceras på intranät eller på annan särskild anvisad plats. Sektorns rutiner och processer finns under respektive verksamhetsområde.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.