Upphandling, inköp och avtal

Valdemarsviks kommun har samarbetsavtal med Kommunalförbundet Fjärde Storstadsregionen, Upphandlingscenter. Vi ska delta i samordnade upphandlingar med Upphandlingscenter, när det är lämpligt. De flesta av våra upphandlingar leds av Upphandlingscenter och vi deltar som referensperson under upphandlingen.

Ramavtal som tecknas gäller för kommunens samtliga sektorer. Sektorerna är skyldiga att använda dessa ramavtal. Sektorschef och sektorns medarbetare, som i enlighet med delegationsordningen, har rätt att göra inköp, är skyldiga att informera sig om vilka ramavtal som finns och att beställa från dessa.

Ramavtal via Upphandlingscenter finns tillgängliga via E-avrop. Det finns dock andra avtal som förvaras på respektive Sektor, Kommentus och Kammarkollegiet.

Ramavtal tecknade via SKL Kommentus Inköpscentral kan vi ansluta oss till i efterhand. Om du vill använda ett av SKL Kommentus upphandlat ramavtal ska du kontakta Sven Stengard eller Tobias Svanberg som kan göra anmälan. Avtalen kan användas direkt.

Avtalshantering

Kommunens egna avtal, som omfattas av de framtagna rutinerna för avtalsregistrering, ska registreras i kommunens ärendehanteringssystem Castor. Exempelvis ska ingångna avtals slutdatum anges, uppsägningsdatum, handläggare mm anges.

Originalavtal ska förvaras på ett betryggande och systematiskt sätt.

Annonsering på OPIC och TED-databas

Ibland genomför vi egna upphandlingar och då är det viktigt att vi annonserar ut detta på en offentlig databas som OPIC och TED. Kontakta Sven Stengard eller Tobias Svanberg när du vill ha hjälp med annonsering.