Effektiv förvaltning och service i myndighetsutövningen
Hur företagen upplever kommunen som myndighet påverkar i hög grad hur de upplever att vara företagare på platsen. Att utveckla servicen i myndighetsutövningen påverkar därför direkt det lokala företagsklimatet och kommunens utveckling.
Datum: 15 november 09.00-16.00
Plats: Folkets hus
Anmälan: https://link.webropolsurveys.com/S/7196CB93BF6264F1
Service i myndighetsutövningen handlar om att med utgångspunkt i företagens processer och behov tillämpa demokratiskt fastställda regler och riktlinjer. Att ge företagen de bästa förutsättningarna att uppnå reglernas syfte – helt enkelt.
Vi visar verktyg och erfarenheter som ni kan använda för att ännu bättre möta företagens behov. Det bygger i stor utsträckning på samarbete över nämnds, förvaltnings och administrativa gränser. För alla ni som har direkt eller indirekt kontakt med företag i myndighetsärenden bidrar till företagsklimatet och till utvecklingen av er kommun.
Dagen processleds av Thomas Forslin. Till sin hjälp har han Ulrika Riseby med erfarenhet av framgångsrikt utvecklingsarbete i kommuner som ger metoder för att med kundens perspektiv utveckla er verksamhet och Anders Persson från Linköpings Universitet som bland annat beskriver vad som är viktigt för företagen och att det inte är lagstiftningen som begränsar möjligheten till god service och hjälpsamhet.
Varmt välkommen!
PROGRAM | |
09.00 |
InledningProcessledare Thomas Forslin |
Ett bra företagsklimat kräver dialog och intern samverkanUlrika Riseby, Great Consulting AB |
|
Vilka områden vill vi utveckla? Förbättringsförslag från block 2
|
|
12.00 |
Lunch |
Den empatiske byråkraten
Anders Persson, Linköpings Universitet |
|
Tillämpningar i teori och praktik Thomas Forslin, SKR |
|
Sammanfattning, reflektion och den fortsatta processen |
|
16.00 |
Dagen avslutas |
Frågor? Kontakta Sarah Åkerblom sarah.akerblom@valdemarsvik.se