Förenkla helt enkelt – fördjupningen

Inlägget är mer än 60 dagar gammalt

Effektiv förvaltning och service i myndighetsutövningen

Hur företagen upplever kommunen som myndighet påverkar i hög grad hur de upplever att vara företagare på platsen. Att utveckla servicen i myndighetsutövningen påverkar därför direkt det lokala företagsklimatet och kommunens utveckling.

Datum: 15 november 09.00-16.00
Plats: Folkets hus
Anmälan: https://link.webropolsurveys.com/S/7196CB93BF6264F1 

Service i myndighetsutövningen handlar om att med utgångspunkt i företagens processer och behov tillämpa demokratiskt fastställda regler och riktlinjer. Att ge företagen de bästa förutsättningarna att uppnå reglernas syfte – helt enkelt.

Vi visar verktyg och erfarenheter som ni kan använda för att ännu bättre möta företagens behov. Det bygger i stor utsträckning på samarbete över nämnds, förvaltnings och administrativa gränser. För alla ni som har direkt eller indirekt kontakt med företag i myndighetsärenden bidrar till företagsklimatet och till utvecklingen av er kommun.

Dagen processleds av Thomas Forslin. Till sin hjälp har han Ulrika Riseby med erfarenhet av framgångsrikt utvecklingsarbete i kommuner som ger metoder för att med kundens perspektiv utveckla er verksamhet och Anders Persson från Linköpings Universitet som bland annat beskriver vad som är viktigt för företagen och att det inte är lagstiftningen som begränsar möjligheten till god service och hjälpsamhet.

Varmt välkommen!

PROGRAM
09.00

Inledning

Processledare Thomas Forslin

Ett bra företagsklimat kräver dialog och intern samverkan

Ulrika Riseby, Great Consulting AB

Vilka områden vill vi utveckla? Förbättringsförslag från block 2

 

12.00

Lunch

Den empatiske byråkraten

Anders Persson, Linköpings Universitet

Tillämpningar i teori och praktik
Thomas Forslin, SKR 

Sammanfattning, reflektion och den fortsatta processen

16.00

Dagen avslutas

Frågor? Kontakta Sarah Åkerblom sarah.akerblom@valdemarsvik.se