För att vi ska kunna felsöka och komma vidare med Telenor på ett bra sätt behöver vi få in fler exakta ärendebeskrivningar på vart det fungerar dåligt i våra verksamheter, och på platser utomhus.
Vi behöver följande information för att kunna gå vidare med felsökningskrav mot Telenor:
- Nummer man ringer från (A-nummer)
- Nummer man ringer till (B-nummer)
- Datum och klockslag för samtalet
- Var du befinner dig (gata, gatunummer, område)
- Felbild
- VoLTE påslaget?
- Wifi-calling avslaget?
Felanmälan skickas via e-post till: caroline.starkas@valdemarsvik.se
Vi har tillsammans med Telenor startat en fokusgrupp kring mobiltäckningen för våra arbetstelefoner.
Vi kommer ha ett uppföljningsmöte om 2 veckor. Under tiden kommer det fortsatt göras mätningar och felsökningar.
IT-enheten kommer under perioden göra egna mätningar runtom i kommunen, de kommer fokuseras på de områden/adresser som vi fått in felanmälningar på.
Tips, prova det här först!
Alla våra mobilenheter bör ha VoLTE-samtal aktiverat. Detta gör det möjligt för telefonen att använda LTE-nätverk för röstöverföring vilket kan förbättra samtalkvaliteten.
VoLTE-samtal
Guide för iPhone: Aktivera VoLTE-samtal – iPhone – Telenor
Guide för iPhone: Aktiverar VoLTE-samtal – Samsung – Telenor
Befinner du dig på ett bra WiFi-nätverk rekommenderar vi även att slå på WiFi-samtal som gör det möjligt för telefonen att använda WiFi för röstöverföring.
WiFi-samtal
Guide för iPhone: Aktivera wifi-samtal – iPhone – Telenor
Guide för Samsung: Aktivera wifi-samtal – Samsung – Telenor