Hantera sociala medier
Vi vill vara där våra målgrupper finns. Därför använder vi oss av sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi använder sociala medier både för att sprida information och föra dialog med våra målgrupper.
Sociala medier präglas av ett personligt tilltal och ofta relativt korta kommentarer. När kommunens medarbetare uttalar sig i sociala medier gör de det som representanter för kommunen och med ett seriöst, sakligt och vänligt tilltal – personligt, men inte privat.
Vill du delta i sociala medier? Tänk på att:
- Svara på inlägg och frågor utifrån det du vet – inte det du tror.
- Svara så snabbt som möjligt för att undvika ryktesspridning och spekulationer. Givetvis ska du också ta dig tid till att besvara positiva kommentarer för att även dessa ska ges utrymme.
- Om det dyker upp en fråga du inte kan besvara själv kontaktar du ansvarig verksamhet för att få hjälp.
- Länka till ursprungsmaterialet om du exempelvis skriver ett citat eller hänvisar till artiklar.
- Lagar om sekretess och upphovsrätt gäller även i sociala medier. Följ GDPR; sprid aldrig personuppgifter eller publicera bilder utan tillåtelse.
- De kommentarer, inlägg, bilagor och annat material som är adresserat till kommunen i sociala medier, och som utomstående delar i dialog med kommunen, blir allmänna handlingar och ska behandlas som sådana.
- Brottsligt material som till exempel hot eller hets mot folkgrupp, barnpornografi, uppvigling, olaga våldsskildring eller upphovsrättsintrång ska den som är ansvarig för kontot spara, polisanmäla och snabbt ta bort. Det ska även diarieföras.
Vill din verksamhet ha en Facebooksida?
Om du vill starta en Facebooksida, ett Instagramkonto, en Youtubekanal eller liknande konto för din verksamhet måste du följa de regler som finns:
- Det ska finnas ett tydligt ansvar för underhåll och bevakning.
- Det tar tid att vara redaktör. Frågor måste behandlas skyndsamt, även om de uppstår under kvällar och helger.
- Du behöver meddela kommunikatören att ett konto ska startas upp. Kommunikatören lägger till kanalen i vår lista över tillgängliga kommunikationskanaler på hemsidan och hjälper dig med att säkerställa en tydlig avsändare och att grafisk profil följs.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.