Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
Intranät
Meny
  • Digital kompetens för offentlig sektor
  • Vision Valdemarsvik
  • Microsoft Teams
  • För dig som nyanställd
  • Förändring- och besparingsprocess
  • Lediga jobb inom Valdemarsviks kommun
  • För dig som anställd
  • Organisation
  • Administration och juridik
  • Beställning
  • Styrning & ekonomi
  • IT och telefoni
  • Kommunikation
  • Säkerhet och kriser i samhället
  • Verksamheternas egna sidor
  • Blanketter
  • Bildbank
  • Kommunikationskanaler
  • Kommunikationsmanual
  • Grafisk profil
  • Trycksaker
    • Digital kompetens för offentlig sektor
    • Vision Valdemarsvik
    • Microsoft Teams
    • För dig som nyanställd
    • Förändring- och besparingsprocess
    • Lediga jobb inom Valdemarsviks kommun
    • För dig som anställd
    • Organisation
    • Administration och juridik
    • Beställning
    • Styrning & ekonomi
    • IT och telefoni
    • Kommunikation
      • Bildbank
      • Kommunikationskanaler
      • Kommunikationsmanual
        • Planera för kommunikation
        • Hålla en presentation
        • Hantera e-post
        • Hantera media
        • Hantera sociala medier
        • Hantera telefon
        • Skriva texter
        • Svara på kritik
      • Grafisk profil
      • Trycksaker
    • Säkerhet och kriser i samhället
    • Verksamheternas egna sidor
    • Blanketter
  • Hjälp
  • A-Ö

Anställd inom Helsingborgs stad?

Om du är anställd inom Helsingborgs stad så kan du logga in för att få tillgång till all information och funktionalitet. Fyll i dina vanliga dator-inloggninsuppgifter nedan och klicka på logga in.

Fortsätt utan att logga in

Glömt ditt lösenord?

Stäng
  1. Valdemarsviks kommuns intranät
  2. Kommunikation
  3. Kommunikationsmanual
  • Digital kompetens för offentlig sektor
  • Vision Valdemarsvik
  • Microsoft Teams
  • För dig som nyanställd
  • Förändring- och besparingsprocess
  • Lediga jobb inom Valdemarsviks kommun
  • För dig som anställd
    • Arbetsmiljö & hälsa
      • Arbetsmiljöpolicy
      • Företagshälsovård
      • Krisplan och krisstöd
      • Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
      • Arbetsskada och tillbud
      • Arbetsanpassningar och rehabprocessen
      • Hot och våld
      • Kränkande särbehandling och trakasserier
      • Skadligt bruk
    • Lön, ersättningar och förmåner
      • Arbetsanpassade glasögon
      • Försäkringar
      • Dina förmåner
        • Förmån fria arbetsskor
        • Förmånscykel
        • Friskvårdsbidrag - 2000 kr per år
        • Övriga förmåner
        • Försäkringar för dig och din familj
      • Friskvårdsbidrag
      • Löneutbetalning
        • Lönekontoret
      • Så sätts din lön
      • Pension
    • Manualer
    • Arbetstid, ledighet och frånvaro
      • Semester
      • Sjukdom
      • Arbetstid
      • Enskild angelägenhet
      • Föräldraledighet
      • Övrig ledighet
      • Vård av sjukt barn
    • Jämställdhet och mångfald
      • Riktlinjer och lagar
      • Ord och begrepp
    • Intern utbildning
    • HR-året
    • Din anställning
      • Introduktion
      • Uppsägning och avslut
    • Delaktighet och samverkan
      • Arbetsplatsträff (APT)
      • Skyddsombud
      • Facklig information
        • CESAM
        • FÖSAM stöd och omsorg
      • Samverkan
    • Medarbetarskap
      • Resultat- och utvecklingssamtal
      • Medarbetarenkät
    • Resa i tjänsten
  • Organisation
  • Administration och juridik
    • Lagar som styr kommunens verksamhet
      • Offentlighetsprincipen
        • Allmänna handlingar
        • Tystnadsplikt och sekretess
      • Kommunallagen
      • Barnkonventionen
      • GDPR
    • Informationssäkerhet
    • Visselblåsning
    • Att vara tjänsteperson
    • Så styrs kommunen
    • Dokumenthantering
    • Försäkringar
    • Lex Maria
    • Lex Sarah
  • Beställning
    • Kost
    • Bensinkort
    • Kontorsmaterial
    • Resa
    • Fika
  • Styrning & ekonomi
    • Policys och riktlinjer
    • Delegationsordning
    • Styrmodellen
    • Planering och uppföljning
    • Årsredovisning
    • Verksamhetsplaner
    • Mål och budget
    • Upphandling, inköp och avtal
      • Upphandlande tjänster och produkter
        • Fordon
        • Trycksaker
        • Kläder
        • Resor
  • IT och telefoni
    • Telefoni och växel
    • Support och beställning
  • Kommunikation
    • Bildbank
    • Kommunikationskanaler
    • Kommunikationsmanual
      • Planera för kommunikation
      • Hålla en presentation
      • Hantera e-post
      • Hantera media
      • Hantera sociala medier
      • Hantera telefon
      • Skriva texter
      • Svara på kritik
    • Grafisk profil
      • Färger
      • Typsnitt
      • Logotyp
      • Bilder
      • Symboler, tecken och linjer
      • Mallar
      • Digital produktion
    • Trycksaker
  • Säkerhet och kriser i samhället
    • Posom
    • Samverkan vid samhällsstörningar
    • Krisledning
  • Verksamheternas egna sidor
    • Stöd och omsorg
      • Kvalitet och ledningssystem
      • Äldreomsorg
        • Dagverksamhet Ängvägen (under uppbyggnad)
        • Hemtjänst
        • Korttidsplats Östergården (under uppbyggnad)
        • Vård- och omsorgsboende
      • Hälso- och sjukvård
      • Individ- och familjeomsorg
        • Barn, unga och familj
        • Ekonomiskt bistånd
        • Råd och stöd
        • LSS- och bistånds-handläggning
      • Avvikelsehantering
      • Stöd vid funktionsnedsättning
        • Bostad med särskild service LSS (under uppbyggnad)
        • Daglig verksamhet LSS (under uppbyggnad)
        • Boendestöd SoL
        • Korttidsvistelse LSS
        • Korttidstillsyn Kontaktperson Avlösarservice Ledsagarservice
        • Personlig assistans LSS
      • Nära vård
      • Teamträffar och teamsamverkan
  • Blanketter
    • Blanketter - fackligt
    • Blanketter - gata och fastighet
    • Blanketter - ekonomi
    • Blanketter - personal (HR)

Kontakt för denna sida

  • Gustav Eriksson
  • 0123-191 71
  • kommunikation@valdemarsvik.se

Valdemarsviks kommun

Storgatan 37, Valdemarsvik

Kontakta mig om du har frågor som rör kommunikation, exempelvis vår hemsida, intranätet, sociala medier, nyheter och liknande.

Kommunikationsmanual

  • Lyssna
  • Skriv ut
Skriva texter

Skriva texter

Vi kommunicerar på olika sätt i olika kanaler. Det gemensamma är dock att sättet vi uttrycker oss på alltid förmedlar kommunens röst. Därför är det viktigt hur vi uttrycker oss – vilken ton vi använder. Både när vi skriver och talar. Stor eller liten bokstav? Valdemarsviks kommun skriver vi med litet k i kommun. Vi skriver även våra sektorers namn med liten bokstav, exempelvis sektor stöd och omsorg. I löptext skriver vi även kommunstyrelsen, kommunfullmäktige samt namn på nämnder och utskott med liten bokstav. Vi skriver med liten bokstav när det är ofullständiga namn på en myndighet eller institution. Exempel:
Hantera telefon

Hantera telefon

Valdemarsviks kommun ska ha en god telefonservice till allmänheten och till den egna organisationen. Det innebär att vi ska vara tillgängliga och ge ett bra, professionellt och korrekt bemötande. Målet är att vi ska ge en god service och ett gott bemötande i alla telefonsamtal. Ditt ansvar Svara med ditt för- och efternamn samt "Valdemarsviks kommun". Se till att felringda samtal kommer till rätt person. Ring upp den som har lämnat meddelande till dig inom två arbetsdagar. Säkerställ att ditt samtal inte kan höras av någon utomstående om det berör sekretess eller andra känsliga uppgifter. Hänvisa din telefon vid frånvaro,
Svara på kritik

Svara på kritik

Om någon är upprörd eller känner sig felbehandlad av kommunen behöver du bemöta det. Ofta kan du sällan kommentera sakfrågan, exempelvis på grund av sekretess, men du kan alltid lyssna och ta till dig av personens upplevelse. Tänk på att vi sällan har den fullständiga bilden av vad som hänt. Kanske finns det saker vi faktiskt kunnat göra annorlunda? Ta vara på kritiken och ta upp den med din chef. När du tar emot kritik: Agera snabbt, men inte i panik Utgå från fakta Be någon annan läsa och tolka Använd ett enkelt språk Undvik ironi Hur ger man ett
Hantera e-post

Hantera e-post

Vi ska alla bidra till att kommunens invånare har en god tillgänglighet till kommunens verksamheter. Hur vi hanterar vår e-post är därför viktig. Följande gäller alla medarbetare som har en personlig e-postadress eller ansvar för en funktionsbrevlåda: Inkomna mail ska besvaras inom två arbetsdagar. Om besked inte kan lämnas inom två dagar, ska återkoppling på mail ändå ges inom föreskriven tid med uppgift om när ärendet kan hanteras. Vid frånvaro längre än två arbetsdagar, exempelvis vid sjukdom eller semester, ska inkommen e-post vidarebefordras till kollega eller närmaste chef, alternativt kan ett hänvisningsmeddelande skickas automatiskt där du meddelar när du kommer
Hantera sociala medier

Hantera sociala medier

Vi vill vara där våra målgrupper finns. Därför använder vi oss av sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Vi använder sociala medier både för att sprida information och föra dialog med våra målgrupper. Sociala medier präglas av ett personligt tilltal och ofta relativt korta kommentarer. När kommunens medarbetare uttalar sig i sociala medier gör de det som representanter för kommunen och med ett seriöst, sakligt och vänligt tilltal – personligt, men inte privat. Vill du delta i sociala medier? Tänk på att: Svara på inlägg och frågor utifrån det du vet – inte det du tror. Svara så snabbt
Hålla en presentation

Hålla en presentation

Många tycker det är svårt eller nervöst att tala inför publik. Vi kan alla bli bättre på att hålla presentationer som gör att folk lyssnar och tar intryck. Genom att förbereda dig väl och följa några enkla tips når du lättare fram med ditt budskap. Bestäm vad du har för syfte med presentationen. Vad vill du uppnå? Vill du exempelvis att din målgrupp ska agera på något sätt efter din presentation kan du vara extra tydlig med det. Formulera dina huvudbudskap – det är den eller de få meningar som du vill att målgruppen ska ta fasta på när du
Hantera media

Hantera media

Att bli kontaktad av en journalist kan kännas svårt för den som inte är van. Här följer några enkla råd, och du kan alltid ta hjälp av en kollega, din chef eller vända dig till kommunikatören om du behöver stöd. Oavsett vilken fråga du får, tänk alltid på detta vid mediakontakter: Fundera över vem som bör hantera den aktuella frågan. Har du inte fakta kan du hänvisa till en kollega. Stressa inte fram dina svar, ta den tid du behöver. Tänk efter innan du svarar. Var kortfattad och saklig. Säg om du inte vet svaret på frågan, om du inte
Planera för kommunikation

Planera för kommunikation

I en kommunikationsplan skriver du ner de bästa kommunikationsinsatserna för just din målgrupp. En kommunikationsplan kan vara bara intern, bara extern - eller både och. Genom att planera dina insatser ökar du förutsättningarna för att du ska lyckas med att kommunicera effektivt kring det planen handlar om - exempelvis ett projekt, ett förändringsarbete eller en aktivitet. Du kan göra din plan hur stor och omfattande som helst. Men det garanterar ju inte att ditt kommunikationsarbete blir effektivt. På denna sida får du konkreta råd och tips på hur du kan skapa din egen kommunikationsplan. Enkel eller komplex - du formar

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.

Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.

Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.

Tack för ditt svar
Något gick fel, vänligen försök igen senare.
  • Sidansvarig: Helena Karlsson

Kontakt för denna sida

  • Gustav Eriksson
  • 0123-191 71
  • kommunikation@valdemarsvik.se

Valdemarsviks kommun

Storgatan 37, Valdemarsvik

Kontakta mig om du har frågor som rör kommunikation, exempelvis vår hemsida, intranätet, sociala medier, nyheter och liknande.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.

Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.

Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.

Tack för ditt svar
Något gick fel, vänligen försök igen senare.
  • Sidansvarig: Helena Karlsson

Kontakt

Valdemarsviks kommuns intranät är delvis publikt, delvis synligt enbart för den som är inloggad. Intranätet är uppbyggt efter en förlaga av Helsingborgs kommun. Har du frågor om intranätet kontakta redaktionen.

Välj system

Välj system som du vill visa i din lista över ”mina system”.

Namn Beskrivning

Avbryt