Arbetsplatsträff (APT)
Arbetsplatsträffen är ett tillfälle till dialog mellan chefen och arbetsgruppen. De frågor som tas upp gäller gemensam arbetsmiljö, verksamhetens utveckling och planering.
På arbetsplatsträffen tar ni upp saker som berör alla medarbetare på arbetsplatsen. Exempel på frågor som kan tas upp på en arbetsplatsträff är fördelning av arbetsuppgifter, verksamhetsutveckling och olika slags riskbedömningar.
Så här går det till
- Arbetsplatsträffarna ska hållas regelbundet, med jämna mellanrum.
- En dagordning ska finnas tillgänglig innan mötet och medarbetarna ska ha möjlighet att anmäla ett ärende. Kom ihåg att allt ska vara anmält i förväg.
- Minnesanteckningarna från arbetsplatsträffarna är allmän handling och ska finnas tillgängliga för medarbetarna så snart som möjligt efter mötet.
På agendan
Agendan för mötet kan innehålla olika punkter som är anmälda i förväg. Dock ska agendan alltid innehålla följande stående punkter:
- Arbetsmiljöfrågor
- Organisation
Ditt ansvar som medarbetare
Som medarbetare kan du genom aktiv medverkan på mötena göra din röst hörd och bidra till utveckling på din arbetsplats. Det är viktigt att alla, medarbetare och chef i samspel, tar ansvar för verksamhetens utveckling och framgång. Genom att delta på mötena blir du delaktig i besluten och håller dig uppdaterad kring aktuella händelser.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.