Krisplan och krisstöd

Kommunen utgör en stor arbetsplats där medarbetare på olika sätt kan bli utsatta och hamna i kris. Händelsen kan drabba den anställde eller någon i dennes familj eller närhet. I samband med detta uppstår en kris som måste hanteras på arbetsplatsen.

Enligt Arbetsmiljöverkets regler Första hjälp och krisstöd AFS:1999:7 ska det på varje
arbetsplats finnas rutiner och stöd till personal som drabbats samt åtgärder att vidta på
arbetsplatsen i samband med medarbetares svåra sjukdom, olycksfall eller dödsfall.

Det är betydelsefullt att det på arbetsplatserna finns beredskap inte bara för att ge första
hjälpen vid olyckor och sjukdom utan även för att tillgodose det behov av psykiskt och
socialt omhändertagande som uppstår hos arbetstagare som på olika sätt drabbas av akuta
kriser, olyckor eller andra allvarliga händelser. Detta kan minska personliga lidanden och
förebygga sjukfrånvaro.

En kris uppstår då ens erfarenheter och inlärda reaktionssätt inte är tillräckliga för att man ska
kunna förstå och psykiskt hantera en speciell situation. Kännetecknande för krisen är att den
uppstår vid situationer som innebär en förlust eller hot om förlust av något slag för personen.
Det kan t.ex. gälla förlust av anhörig, arbetskamrat, identitet, social position, ekonomisk
trygghet och anseende.

Med krisstöd menas det omedelbara omhändertagandet av en person i kris samt eventuella
efterföljande insatser.