E-tjänster

Kommunstyrelsens verksamhetsmål är en digital transformation. För att Valdemarsviks kommun ska klara av att leverera välfärdstjänster av hög kvalitet behöver kommunen skapa verksamhetsförbättringar med stöd av digital utveckling. Målen med digitalisering är en enklare vardag för invånarna, en öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet samt en högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. Ett par av resultatmålen är därför att antalet digitaliserade rutiner och arbetssätt inom kommunen ska öka och att kommunen ska erbjuda ett ökat antal e-tjänster.

Våra kommuninvånare använder e-tjänster genom att logga in som privatperson på ”Mina sidor” via kommunens hemsida. Här kan invånare ansöka digitalt för olika ärenden så som bygglov eller förskoleplats. Här finns också olika blanketter att skriva ut. Den som arbetar i kommunen och handlägger e-tjänsteärenden, loggar in på ”Mina sidor” som handläggare, längst ner i vyn. För att kunna logga in som handläggare behöver du en egen behörighet. Kontakta i första hand vår administratör för e-tjänster Maria Drott så hjälper hon dig.

Om vår e-tjänsteplattform

Open ePlatform är en komplett e-tjänsteplattform utvecklad av Nordic Peak som gör det möjligt att skapa, hantera och publicera e-tjänster direkt i webbläsaren utan programmeringskunskaper. Plattformen erbjuder bland annat:

  • E-tjänstebyggare: Skapa och publicera e-tjänster med steg, frågor, regler och statusar
  • Mina sidor: Användare kan följa inskickade ärenden och kommunicera med kommunen
  • Handläggning: Ärenden hanteras via ett handläggargränssnitt där handläggare kan granska, begära komplettering, ändra status eller fatta beslut

Plattformen är utvecklad för att underlätta digitalisering och effektivisering av kommunala tjänster.

Söderköpings och Valdemarsviks kommun har en gemensam e-tjänsteutvecklare

Ansvaret för kommunens e-tjänster har överförts från IT-kontoret till enheten för Kultur, kommunikation och service i Söderköpings kommun. De erbjuder fortfarande samma service till Valdemarsviks kommun som tidigare och ansvarar övergripande för:

  • Kommunens utbud och tillgång till e-tjänster
  • Kommunens externa dokument och e-tjänster i Mina sidor
  • Utveckling av nya e-tjänster i samverkan med verksamheterna och Cesam Öst
  • Tillgängliggörande och säkerställande av användandet av e-tjänster

Uppföljning och ständiga förbättringar

Utveckling och förbättring pågår ständigt av våra e-tjänster. Vi mäter regelbundet bland annat användarantalet på våra e-tjänster för att se hur vi kan öka användningen och se vad vi kan behöva utveckla. Vi tittar inte på enskilda användare utan syftet är att se det totala antalet som nyttjar en e-tjänst i kommunen och genomsnittlig inloggningstid till exempel så att vi kan se vilka e-tjänster som fungerar och utveckla dem att bli ännu bättre. Här finns ett samarbete med Söderköpings kommun där tjänsteman Henning Dahl har uppdraget att bland annat ta fram statistik, ge akut support när en e-tjänst slutar fungera och tekniskt utveckla e-tjänsterna.

Till Mina sidor