Tystnadsplikt och sekretess

Bestämmelsen om sekretess eller tystnadsplikt finns i offentlighets- och sekretesslagen och innebär följande för dig som anställd:

  • Att du inte får lämna ut uppgifter till familj, vänner eller andra om de personer som du möter i ditt arbete. Detta gäller både skriftliga och muntliga uppgifter.
  • Tystnadsplikten även gäller mellan personal. Ett undantag är om personalen behöver informationen för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.
  • Att du inte får svara på frågor från allmänheten, journalister eller andra förvaltningar som handlar om någons personliga förhållanden.
  • Att du inte får lämna ut handlingar eller annan skriftlig information om en enskild person.
  • Att du inte får lämna ut fotografier av någon enskild (om samtycke inte finns).
  • Att du har tystnadsplikt oavsett om du arbetar, är ledig eller avslutat din anställning.

Vad är en sekretessbelagd handling?

En sekretessbelagd uppgift får inte röjas. I dagligt tal kallas sekretessbelagda handlingar ofta ”hemliga” handlingar. Det är offentlighets- och sekretesslagen (OSL) som är avgörande för vilka uppgifter som kan vara föremål för sekretess.

Kommunen har ett ansvar mot enskilda som använder kommunens tjänster och mot dem som kommunen på annat sätt kommer i kontakt med. Ansvaret omfattar bland annat att respektera andras rätt till integritet och att inte felaktigt lämna ut information om enskilda. Kommunen ansvarar även för en mängd andra områden där sekretessbelagda uppgifter kan förekomma. Det kan exempelvis handla om ekonomiska tvister eller säkerhet, eller enskildas affärs- och driftsförhållanden – till exempel känsliga uppgifter som ett företag i en viss situation har lämnat in till en myndighet. Handlingar som innehåller sekretessbelagda uppgifter måste alltid registreras!