Informationssäkerhet
Information som hamnar i fel händer kan leda till skada och utsatthet för enskilda invånare. Det kan också leda till att förtroendet för förvaltningen sjunker. Som medarbetare är det viktigt att känna till hur information hanteras på säkrast möjliga sätt. Det kan handla om e-post som skickas till fel mottagare, ett samtal där känsliga uppgifter nämns så att utomstående kan höra eller att du skickar e-post som innehåller personuppgifter som inte bör skickas över e-post.
Några exempel på säker informationshantering:
- Logga alltid ut från din dator/mobil med mera.
- Sprid inte personuppgifter via e-post i onödan. Skicka bara personuppgifter till dem som behöver uppgifterna för sitt arbete. Om du behöver för över känsliga personuppgifter behöver du skicka dessa via krypterad e-post. Om du skickar e-post till många samtidigt, överväg om adresserna ska skrivas i fältet för dold kopia (bcc).
- Prata inte högt om känslig information på platser där utomstående kan ta del av det som sägs.
- Hantera information om andra på ett respektfullt sätt i alla situationer. En sekretessbelagd uppgift är alltid sekretessbelagd!
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.