Att vara tjänsteperson
Du som är anställd i kommunen är en offentlig tjänsteperson oavsett var i organisationen du arbetar och oavsett vilka arbetsuppgifter du har. Din anställning regleras i ditt anställningsavtal.
Det finns också regler som rör anställningen i lagen om anställningsskydd (LAS), i eventuella uppdragsbeskrivningar, i delegeringsordningar och i vissa fall i en arbetsinstruktion.
Grundläggande regler för dig som är tjänsteperson finns dock i en av våra grundlagar, regeringsformen. Där finns det några viktiga principer att ta fasta på.
Grundläggande principer i regeringsformen
Den offentliga makten i Sverige utgår från folket. En kommun är bunden av de lagar, rättsregler och föreskrifter som beslutats av riksdagen, regeringen och förvaltningsmyndigheter. En tjänsteperson i en kommun hör till den offentliga förvaltningen, som är en del av vårt demokratiska samhälle. Tjänstepersonens uppdrag har ett tydligt medborgarperspektiv.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.